عید غدیر میراث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسلمانان است
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۱۷۹۷۲
محمد سلطانی گفت: نکتهای که باید درباره روز و رویداد غدیر عرض کنم و فراتر از این رویداد هم هست، طرز برخورد ما با وقایع تاریخی و بهرهای است که از تاریخ گذشته چه تاریخ ایران، چه تاریخ اسلام و چه تاریخ جهان میبریم. اگر بنا باشد که ما در رویدادهای تاریخی متوقف بمانیم و همواره به یک اتفاق یا یک شخصیت تاریخی افتخار کنیم یا او را مورد نکوهش قرار دهیم و یک واقعه تاریخی را بهعنوان یک جشن مطرح و در قبال آن شادی کنیم یا برعکس برای یک رویداد تاریخی همواره عزاداری کنیم، در این صورت آن واقعه یا آن شخصیت در حد یک آداب و رسوم باقی میماند و فایده چندانی نخواهد داشت و در بستر تاریخ از معنا تهی و بیاثر میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر این رویدادها یا شخصیتهای تاریخی منجر به دوگانگیها و ایجاد نزاعها و درگیریهایی میان مردم شود و یا منجر به این شود که افرادی خود را از نژاد دیگر یا پیروان مذهب دیگر برتر ببینند، بنابراین چنین نگاهی به آن رویداد یا آن شخصیت تاریخی جنبه منفی پیدا میکند، همانطور که ما بعضی وقتها میبینیم که یک رویداد تاریخی منجر شده گونهای خودبرتربینی مذهبی یا نژادی در میان اقوام پدید بیاید و یک قوم، قومی دیگر را نکوهش کند یا خودش را از دیگران برتر بداند. در این شرایط نهتنها رویداد و شخصیت تاریخی معنادار نیست، بلکه یادکرد آن رویداد یا شخصیت تاریخی زیانبخش است و موجب گسستهای اجتماعی میشود.
به گفته او تنها زمانی یک رویداد و شخصیت تاریخی سودآور است و میتوان برای همیشه از آن بهرهمند شد که ما به آن رویداد و شخصیت تاریخی بهعنوان یک عبرت و تجربه بنگریم، این موضوع همان نکتهای است که امیرمومنان علی (ع) در نامه خود به امام حسن (ع) بر آن تأکید میکند و به فرزندش مینویسد که «فرزندم تو عمر درازی نداری، ولی اگر تو تاریخ گذشتگان را خوب بدانی و از آن عبرت بگیری و تجربه کنی، درازای عمرت به درازای تاریخ خواهد شد، بهگونهای که گویی با اقوام و تمدنهای گذشته زیستهای و تجربه زیست را از آنها کسب کردهای.» این تنها طریقتی است که یک رویداد یا یک شخصیت تاریخی میتواند سودبخش باشد.
سلطانی میگوید: درباره رویداد غدیر نیز همین سه گزینه یا سه دیدگاه را در نظر میگیرم؛ اگر صرفاً رویداد غدیر را بهعنوان یک جشن بنگریم که در آن شادی و دستافشانی کرده و شیرینی پخشکنیم و سرود بخوانیم، در این صورت غدیر به یک مراسم و مناسکی همانند آداب و رسوم دیگر مذاهب و ملل تبدیل میشود. این فرو کاستن از رویداد غدیر و کوچک کردن واقعه غدیر است که ما صرفاً آن را یک زمان شادی بدانیم.
او بر ضرورت توجه به معنا و پیامهای رویداد غدیر، گفت: اگر این رویداد بخواهد مایه تفرقه و ایجاد گسست میان مسلمانان باشد، واقعاً باید بگوییم زیانبخش خواهد بود یعنی اگر بنا باشد افراد و گروههایی رویداد غدیر را به عاملی برای دوگانگی و نزاع میان مسلمانان تبدیل کنند، بدون شک با رفتار و سنت علوی و سنت و روش دیگر ائمه اطهار مناسبت ندارد و در جهان امروز هم بهشدت نزاع و درگیری خواهد بود که به زیان همه مسلمانان بهویژه شیعیان است. من فکر میکنم تنها زمانی رویداد غدیر و بزرگداشت رویداد غدیر معنادار و سودمند است که اول ازهمه ما به معنا و پیامهای این رویداد و نه صرفاً بهعنوان یک جشن و زمان شادی توجه کنیم.
پیغمبر اکرم (ص) مسلمانان را جمع کرد و کاندیدای پیشوایی یعنی کسی که فکر میکرد برترین مسلمانان و شایستهترین فرد برای پیشوایی جامعه مسلمانان است را به آنها معرفی کرد و مسلمانان به اختیار و نه به جبر و اکراه در طول سه روز با او بیعت کردند و این بیعت در یک فضای آرام، بهدوراز تنش و تبلیغات سوء و بهدوراز وعدههای دروغین و البته بهدور از اکراه و اجبار و تهدید و ارعاب برگزار شد و مسلمانان با امیرمومنان علی (ع) بیعت کردند.
به گفته عضو هیئت گروه علوم قرآن و حدیث علمی دانشگاه اصفهان باید رویداد غدیر را به این چشم ببینیم که مایه الفت و انس مسلمانان شود، هرچند پس از پیامبر اکرم (ص) اتفاقات دیگری افتاد و زمامداری جامعه مسلمانان به دست دیگران افتاد و بعدها نیز در چارچوب خلافت اموی و عباسی، زمامداری مسلمانان، تنها بر پایه چیرگی و وراثت دستبهدست شد، اما باید رویداد غدیر را همانگونه که پیامبر اکرم (ص) انجام داد و شکل داد به معنای احترام به آرای عمومی و توجه به رضایت عموم مردم در مورد زمامدار و زمامداری بدانیم، در این صورت بیشک غدیر میراث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بزرگی خواهد بود. باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: واقعه غدیر تاریخ اسلام رویداد غدیر شخصیت تاریخی عنوان یک یک رویداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۱۷۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بناهای تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بینالمللی ایسکارسا که یکی از تشکلهای حرفهای بینالمللی مرمت بناهای تاریخی و سازهای معماری محسوب میشود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهادهای این گروه حفاظت از کتیبه منحصربهفرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آلبویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهههای گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که بهزودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمتهای انجام شده و بررسی میکنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.