Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه مرکز خبر حوزه،آیت الله علی رضا اعرافی در مراسم عمامه گذاری طلاب به مناسبت عید غدیر در مدرسه علمیه معصومیه، با اشاره به ثبت لباس روحانیت در تاریخ و فرهنگ اسلامی، افزود: این لباس نماد تاریخ ۱۰۰ ساله حوزه های علمیه می باشد که امر عادی و ساده ای نیست و بزرگان در اینگونه رویدادهای عمامه گذاری می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اعرافی ادامه داد: طلاب باید در جهت تحقق معارف اهل بیت عصمت و طهارت با جان و دل تلاش کنند و در رسالت های خود نسبت به جامعه و مردمان آن کوتاهی نکنند.

وی تصریح کرد:‌ این لباس و عمامه نماد فقه، تفسیر و نشانه ای از تاریخ پر درخشش علم در تمدن های بشری و جهان اسلام است و همچنین نماد پیمان عهد با شهدا رسول خدا و امت اسلام است و این یعنی ندای حوزه که مفاهیم دینی را در خود جای داده است و همواره دشمنان بدانند قلب حوزه وفادار به امت و ملت ایران است و ما قدردان ایران اسلامی پایبند به مبانی اسلامی است،هستیم و این حرکت ها و نفاق های که در جریان انقلابی وجود دارند خس و خاش های بیش نیستند و بدانند نمی توانند کاری بکنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادمه تبریک عید غدیر خم ابراز داشت : ماندگاری و درخشش انوار این عید در تاریخ اسلام یک قصه عادی نیست، چرا که در طول تاریخ اسلام داستان های معاند و عوامل مزاحم مانع از تحقق غدیر و پیام های بزرگ آن می شد و یادمان باشد این داستان بزرگ در مسیر گذر تاریخ با موانع و سدهای بزرگی روبرو بود و نمی گذاشت غدیر و داستان های امامت برای نسل ها و قرن های آینده بماند و منتقل شود.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اضافه کرد:غدیر در گذر زمان با موانع بزرگ مواجه شده است که مهمترین آن این بود که تا حدود ۱۰۰ سال نقل احادیث پیامبر ممنوع بوده و جریاناتی در جوامع اسلامی آن زمان مانع از نقل وقایع و نقل سخنان پیامبر بودند و در این باره آنقدر گزارش در تاریخ آمده است که قابل انکار نیست و همچنین گروهی از خلفا در کنار جریان های انحرافی سیاسی و فرهنگی به اهل بیت علیهم السلام اغراض ناروا می گفتند و مانع از ضبط و ثبت وقایع و نقل احادیث پیامبر می شدند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در ارتباط با خاندان پیامبر و کسانی که وابسته به این خط نورانی بودند یک کینه و عداوت و برنامه ریزی خاصی برای محو اینها در تاریخ جوامع اسلامی وجود داشت، همچون وجود عاشورا که تلاش بر حذف جریان فیزیکی امامت بود و این یک جریان اموی بود تا این راه و رسم و معارف بلند و نورانی اسلام را در تاریخ دفن کند و همواره سعی شده به عنوان یک چهره خشن با عاشورا برخورد شود.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: خطرناکتر از برخورد فیزیکی با مکتب اهل بیت اقدامات پیچیده حدیثی و روایی در قالب یک جنگ نرم افزاری بود که حدیث جعل می‌کردند و فضای مسموم تبلیغی علیه جریان مکتب اهل بیت بوجود می آوردند و در جامعه آن زمان منع نقل حدیث و رویایی با اهل بیت علیهم السلام به شکل سخت و فیزیکی و با رویارویی نرم همراه بود و در این راستا جریانات اموی در بیان مناقب اهل بیت علیهم السلام از سوی دیگر همچون سدهای بزرگ در مقابل احادیث و داستان های که برای تثبیت امیرمومنان و خاندان پیامبر طراحی شده قرار داشتند.

اعرافی عنوان داشت: با درخشش و فروغ بعد از چهارده قرن و ماندگار قصه غدیر امر عادی نیست چرا که در طول تاریخ سعی داشتند سد های بزرگ در ظاهر و باطن فرهنگ جامعه بوجود آوردند تا نام علی و فرهنگ غدیر نماند و با بوجود آوردن موانع و مین گذاری بزرگ در تاریخ سعی داشتند تا میراث و ارزش های متعالی این خاندان از بین برود و به نسل های آینده منتقل نشود، اما امروزه برگزاری مراسم های گرامیداشت این عید بزرگ در ایران و در جهان اسلام نشان از عظمت و بزرگی مکتب اهل بیت است و این میراثی که پای آن جان می فشانیم و ملت بزرگ ایران پرچم دار آن است به آسانی به دستمان نرسیده است بلکه در تحقق این امر مهم زندان ها شکنجه های و جنایت های متعددی صورت گرفته است و همواره جریانات انحرافی در تقابل غدیر بوده و هستند.

وی با بیان این که طراحی پیامبر و معماری ایشان در برخورد با انحرافات این امر نورانی در خلق حادثه غدیر قابل توجه می باشد ابراز داشت: برای این که یک حادثه در مقابل اتفاقات تاریخی و هجوم جریانات انحرافی بماند معماری و طراحی حادثه امر مهم است و پیامبر خدا در طراحی عید غدیر مهندسی و معماری این حادثه بزرگ نه تنها در آن زمان میخواستند راه را نشان بدهند بلکه در صدد اهتراز پرچم ولایت بودند تا در گذر زمان پیام ولایت بماند و دستخوش انحرافات تاریخی نشود، لذا ماندگاری این امر مهم نیازمند مهندسی دقیق و حساس می باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بیان ریزه کاری و طراحی پیامبر اسلام در حفظ عید غدیر خاطرنشان ساخت: پیامبر اسلام با بوجود آوردن موارد زیادی در صدد حفظ غدیر در تاریخ اسلام بودند، ایشان این امر مهم را در سال اخر عمر خود و در حجه الوداع قرار دادند و یک حالت انتظاری را از قبل در جامعه اسلامی آماده کرده بودند و این امر را در حین مراسم حج صورت نمیگیرد و همه این امرها ریزه کاری های روانشناسی است و ایشان پس از پایان حج در حضور همه مردم و فراخوان دادن در گردهمایی این رویداد تاریخی را رقم می‌زنند.

اعرافی بیان کرد: خطبه رسول خدا در روزه عید غدیر یکطرفه نبوده، بلکه دائما بین سخنران و شنونده ارتباط سخن شکل می گرفت و چندین بار از مخاطبین اعتراف می‌گرفتند چرا که اعتراف گرفتن از این جامعه بزرگ و متنوع و انتصاب حضرت علی علیه السلام و به تصویر نشان دادن ایشان به مردم نکاتی است که رسول خدا در قصه غدیر آن را گنجاندند تا بماند و اگر تعبیه ده ها نکته مهم در غدیر خم نبود از بین میرفت با توجه به این که دشمنان اسلام صدها شبهه پیرامون غدیر پراکنده کرد غدیر خم به واسطه معماری پیامبر عظیم الشان اسلام ماندگار شد و خود را انقلاب اسلامی نشان داد.

برچسب‌ها حوزه علميه عید سعید غدیرخم قم علیرضا اعرافی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه عید سعید غدیرخم قم حوزه علميه عید سعید غدیرخم قم علیرضا اعرافی حوزه های علمیه عید غدیر اهل بیت امر مهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه دشمن و مقابله جبهه کفر برابر حق است
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است